Waarom metadescriptions belangrijk zijn. Wil jij weten hoe je metabeschrijvingen voor SEO schrijft die jouw organische zoekverkeer, CTR (Click-Through-Rate) en rankings op Google kan gaan verhogen?

Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat 74,98% van de top 10 webpagina’s een metabeschrijving heeft, wat betekent dat het belangrijk is om je meta’s voor SEO te optimaliseren.

In deze blog laten we je dus zien hoe je metadescriptions voor SEO kunt schrijven en hoe je deze eenvoudig kunt toevoegen in WordPress. We behandelen ook wat een metadescription (beschrijving) is en waarom je die nodig hebt.

Hier is een kort overzicht van wat we in deze blog zullen behandelen.

  • Wat is een metadescription in WordPress?
  • Waarom heb je een metadescription nodig?
  • Hoe schrijf je metadescription voor SEO?
  • Voeg eenvoudig je metadescriptions toe in WordPress

Oké, laten we beginnen door eerst uit te leggen wat een metadescription in WordPress is.

Wat is een Metadescription in WordPress?

Een metadescription in WordPress is een HTML-element of attribuut dat een korte samenvatting geeft van waar jouw webpagina over gaat. Het geeft zoekers een voorproefje, wat hen hopelijk verleidt om door te klikken naar jouw website.

Hier is een voorbeeld van een metadescription op Google voor de zoekopdracht: “beste keto-recepten”:

Google en andere zoekmachines tonen vaak de metadescription in hun zoekresultaten. Dus door goede metadescriptions te schrijven die interessant en bruikbaar zijn, kunt je ervoor zorgen dat meer mensen doorklikken naar je website en de verkoop of genereren van leads voor jouw bedrijf verhogen.

Waarom heb je een metadescription nodig?

Metabeschrijvingen helpen je niet direct om te scoren, maar overtuigende en bruikbare metabeschrijvingen zullen meer mensen overtuigen om op die links te klikken. Meer klikken betekenen meer verkeer en het kan ook leiden tot hogere posities in zoekmachines.

Bovendien laten metadescriptions Google weten waar je pagina over gaat. Hoewel Google niet altijd jouw metadescription gebruikt en soms zijn eigen beschrijving toevoegt op basis van de inhoud, moet je deze toch schrijven voor het geval dat wel het geval is.

Het schrijven van goede metabeschrijvingen is vooral belangrijk voor jouw startpagina, product- en categoriepagina’s, omdat ze helpen bij het vestigen van je merk en/of dienst.

Hoe schrijf je metadescription voor SEO?

Als het gaat om het schrijven van metadescriptions voor SEO, moet je het volgende doen:

  • Voeg je focus-trefwoord toe
  • Beschrijf de inhoud van uw pagina
  • Voeg een oproep tot actie toe
  • Maak ze uniek en interessant

We begrijpen dat dit al acadabra voor je is maar afhankelijk van de niche waarin je actief bent en het doel van jouw site, moet je in ieder geval proberen zoveel mogelijk van het bovenstaande te implementeren om het zoekverkeer (traffic), klikken en posities te maximaliseren.

Laten we hier wat dieper op in gaan:

1. Voeg uw focus-trefwoord toe

Elke metadescription moet het focus-trefwoord of de sleutelzin bevatten waarop u wilt rangschikken.

Begin altijd met het uitvoeren van zoekwoordonderzoek om de beste zoekwoorden voor uw inhoud te vinden die een zoekvolume hebben en overeenkomen met de zoekintentie.

Het toevoegen van uw focuszoekwoord is ook belangrijk omdat Google zoektermen markeert door ze vet te maken wanneer ze overeenkomen met de zoektermen van de gebruiker. Dit helpt gebruikers om ze gemakkelijker op te merken.

Hier zie je bijvoorbeeld hoe Google de zoektermen uit de zoekopdracht: “beste seo plugin voor wordpress 2021” heeft uitgelicht:

Zoals u kunt zien, duurt het slechts een seconde om deze metadescription te scannen om te zien dat deze de zoekopdracht beantwoordt, wat zal resulteren in meer klikken en hogere rankings.

Controleer eenvoudig of je jouw focustrefwoord hebt toegevoegd. Met onze SEO-plug-in voor WordPress krijg je zelfs een analyse van je focuszoekwoord of sleutelzin. Het zal controleren of je het al hebt gebruikt in de metadescription en andere gebieden die zullen helpen om je SEO te verbeteren.

2. Beschrijf de inhoud van uw pagina

Een goede metadescription moet de inhoud van uw pagina beschrijven. De aanbevolen tekenlimiet is 155-160 tekens, dus u moet uw belangrijkste inhoud in ongeveer 2 zinnen samenvatten. De tool helpt je om de juiste lengte te krijgen. Het laat zien hoeveel tekens je hebt gebruikt en waarschuwt als je het maximum aantal aanbevolen tekens voor je metadescription overschrijdt.

Zie je? Zo eenvoudig als het maar kan.

3. Voeg een oproep tot actie toe om de CTR te verhogen

Een call-to-action kan zoekers ertoe aanzetten niet alleen op uw link te klikken, maar ook om iets te doen zodra ze op uw site zijn aangekomen. Bel bijvoorbeeld een telefoonnummer, meld u aan voor een gratis proefperiode of voer een speciale actie uit.

4. Wees uniek en interessant

Veel grote sites vullen hun metabeschrijvingen automatisch in, dus het eerste dat u moet doen, is ervoor zorgen dat ze uniek en interessant zijn.

Stel jezelf altijd deze vraag: Zou de metadescription jouw interesse wekken om meer te willen weten en je op de link(s) laten klikken? Verplaats je in de schoenen van je klant.

Lijkt je dit moeilijk?

Maak je geen zorgen want WebIntense helpt je om metabeschrijvingen voor SEO te schrijven en deze in een oogwenk aan je site toe te voegen!

WEBINTENSE WEBDESIGN websites webshops SEO content logo

Voor meer Info en vragen mail ond middels onderstaand formulier.

 

Laten we iets gaan maken!

Plannen voor een nieuwe website? Of je oude website vervangen? Webshop maken? Laat ons weten wat je plannen zijn en bel, mail of app ons.

WebIntense BV

Webdesign, websites, webshops, Content, Hosting, Domeinnamen, SEO, SEA, Online marketing.

Copyright © 2024 WebIntense WebDesign