Adverteren op TikTok?
Steeds meer webshops gaan adverteren op TikTok. In de VS is een stijging te zien 60 procent per kwartaal. Dat blijkt naar aanleiding van een bericht over in onderzoek in Mediapost. De adverteerders volgen de massa naar de meest gebruikte platforms. Dit bleek weer uit een peiling onder vijfduizend webshops.
TikTok doet het goed en streek in de drie maanden tot juli 30 miljoen dollar reclamegeld op. De totale reclame-uitgaven door webshops, dus ook buiten TikTok, steeg met elf procent naar 530 miljoen dollar.
Facebook is voor webshops al jaren een beproefd reclame medium, maar de groei gaat duidelijk langzamer. Daar werd slechts 5,6 procent meer uitgegeven dan in het vorige kwartaal. Bij Google ging het beter namelijk 21 procent meer maar bij Snap 11 procent minder.
Dit zijn enkel de relatieve groeicijfers waaruit vermoedelijk de grote cijfers van TikTok is gebleken. TikTok is nog maar net bezig met haar wijd vertakte reclameplatform en de stap van niets naar iets lijkt altijd groot.
In de USA zijn er grote zorgen over de enorme hoeveelheid aan persoonlijke data die naar China stromen. Is dit een mogelijk nationaal veiligheidsrisico? TikTok gaat echter gewoon door met haar ontwikkelingen en plannen.
Meer nieuws over TikTok
Dat het niet allemaal goud is dat er blinkt voor TikTok is ook duidelijk. ByteDance, de Chinese eigenaar van TikTok, is slechts na 9 maanden na de start al gestopt met de e-commerce-app. Ook allerlei andere activiteiten worden gestaakt in verband met de vertragende economie en aangescherpte regelgeving in eigen land, aldus een Bytedance woordvoerder. Douyin Box, zoals de chinese e-commerce app heet, omvatte video’s en livestreams gericht op de verkoop van producten zoals kleding, cosmetica en handtassen.
In China heeft Douyin (de Chinese naam voor TikTok) al een shopfunctie waarmee gebruikers aankopen kunnen doen en deze daar ook kunnen betalen. Hierdoor is een afzonderlijke app eigenlijk overbodig.
TikTok Shopping Ads
De testfase van het internationale TikTok Shopping Ads is inmiddels geïntroduceerd. Als je hier gebruik van wil maken moet je eerst je productfeed aan de app koppelen en een trackingsysteem inrichten (Pdf gids).
Er zijn drie reclame mogelijkheden: Een door middel van klikbare kaartjes welke over de video worden geprojecteerd waardoor de gebruiker naar de productpagina van de adverterende webshop wordt geleid. Dan is er de mogelijkheid van catalogus shopping ads. Dit zijn commerciële links naar de For You-pagina van gebruikers. De derde mogelijkheid is minder bekend en nog niet bewezen in de westerse wereld namelijk live shopping ads. Deze staan ook op de For You-pagina’s maar geven de gebruiker meer een ‘live video-uitzending’ van de adverteerder te zien. Vanuit de video’s kan dan weer worden geshopt op de site van de adverteerder. Met deze nieuwe Shopping Ads-functie kun je de overzichten voor planning, inkoop en resultaten volgen.
Volgens TikTok wordt het nieuwe systeem juist nu uitgerold, zodat uitgebreid getest kan worden voordat de feestmaanden beginnen. Eind 2022 zal e.e.a. definitief worden. Uiteraard zullen koppelingen mogelijk zijn met onder meer smartly.io, productsUp, Shopify, WooCommerce, BigCommerce en EcWid van Lightspeed. In de loop van de tijd worden meer platvormen aangesloten. In de nieuwe update kun je dan ook in je persoonlijke profielpagina volgen wat je hebt bekeken en gekocht via TikTok.
Kortom het Chinese TikTok timmert behoorlijk aan de weg en zal een nog grotere concurrent worden van alle andere Social Media platforms dan het al was.